همشهری آنلاین: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید تهران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم برای تقویت رآکتور تحقیقاتی هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

به گزارش پرس تی وی، وی که به ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی سفر کرده است، روز پنج‌شنبه (۹ آبان، ۳۱ اکتبر) در یک نشست خبری این اظهارات را در واکنش به اخباری درباره توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ایران بیان کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود برنامه این کشور برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد.

ظریف همچنین در ادامه گفت ایران با «حسن نیت» و «با عزم و اراده برای رسیدن به تفاهم و با امید رسیدن به تفاهم در مراحل اولیه» به گفت‌وگوهای هسته‌ای با کشورهای عضو گروه ۱+۵ ادامه خواهد داد.

وی این سخنان را در حالی بیان کرد که دومین روز گفت‌وگوها بین هیات‌های کارشناسی ایران و اعضای ۱+۵ در وین، پایتخت اتریش برگزار شد.

سرپرستی هیات کارشناسان ایران را حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور سیاسی وزارت امور خارجه، بر عهده دارد و ریاست تیم کارشناسی گروه ۱+۵ نیز بر عهده استفان کلمنت، دستیار کاترین اشتون است.

عباس عراقچی، معاون امور بین‌المللی و حقوقی وزارت امور خارجه ایران، روز یک‌شنبه گفت کارشناسانی از وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی ایران با کارشناسان گروه ۱+۵ در وین گفت‌وگو خواهند کرد.

ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به اضافه آلمان، ۲۳ و ۲۴ مهر (۱۵ و ۱۶ اکتبر) مذاکرات دو روزه‌ای را بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران در ژنو سوئیس برگزار کردند.

دو طرف توافق کردند هیات‌های کارشناسی پیش از برگزاری مذاکراتی که قرار است ۱۵ و ۱۶ آبان (۷ و ۸ نوامبر) بار دیگر بین ایران و گروه ۱+۵ در شهر ژنو برگزار شود، با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

این در حالی است که گفت‌وگوهای بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در جریان است. این مذاکرات ۲ روزه روز سه‌شنبه به پایان رسید و دو طرف این گفت‌وگوها را «بسیار سازنده» توصیف کردند.

دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است در تهران برگزار شود.

کد خبر 237079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز